Tijd van suhoor met het fadjr-gebed in Nederland
Onderstaande brief hebben wij ontvangen over de tijd van suhoor met het fadjr-gebed in Nederland. Meerdere geleerden hebben met hun komst in Nederland geconcludeerd dat het fadjr-gebed te vroeg gebeden wordt in Nederland. Het is een structureel probleem dat al een lange tijd speelt met grote gevolgen, want het gaat niet om een paar minuten, maar om ruim een uur te vroeg. In onderstaande brief staat een advies omtrent deze zaak:
As-salaam alaykoem wa rahmatoe Allaahi wa baarakatoehoe,
Er is door broeders (waarond broeders uit Rotterdam) hier in Rotterdam navraag gedaan over wanneer de begintijd van al-Fadjr Sadiq is (juiste Fadjr). Tevens is er gevraagd wanneer we moeten stoppen met eten aangezien de tijden van Fajr veels te vroeg worden aangegeven op de gebedskalenders hier in Nederland. Ik zal kort hierbij opsommen wat er uit is gekomen (dit wordt met toestemming verspreid):
Toen Shaych Falaah Isma’iel Hafidahoe Allah in Nederland was is hij met een paar broeders fajr gaan kijken met zijn eigen ogen en hij gaf aan dat fajr niet eerder dan 1 uur voor shuroeq (zonsopgang) aanvangt. Voor de zekerheid konden wij 1 uur en 15 minuten aanhouden (daartussen in)
De broeders hebben dit voorgelegd aan Aboe Rabee3 3arafat (doceert op de universiteit in Medina) mbt tot het nuttigen van suhoor en of wij deze dan konden uistellen tot die tijd die de Shayk had aangegeven. Die gaf aan dat als Shaych Falaah dit gezegd heeft dan dient men dit praktiseren en de soehoer uitstellen tot die tijd die door Shayk Falaah is aangegeven. Broeder gaf wel aan dat er geen fitan mogen onstaan met het gebed van Fadjr in de moskee. Maar de broeders hebben reeds aan gegeven dat zij het gebed niet baden bij de a’waam omdat deze al jaren te vroeg bidden. De meeste broeders bidden in de turkse moskeen hun Fadjr.
Er is daarnaast via de student van kennis Abdessamad al-Holandie uit Medina dit ook voorgelegd aan Shaych Mohammed bin haadi Al Madchali hafidahoe Allah, die heeft ook bevestigd dat als Shaych Falaah dit heeft waargenomen en gezegd dat hij hierin gevolgd dient te worden en dat men zijn soehoer kan uitstellen tot deze tijd.
De gebedskalender van de Moskee al-Moekarram Marconiplein is hierop aangepast en de tijd van het gezamenlijk gebed wordt aangehouden als tijd om te stoppen met eten. De tijd die wordt aangehouden voor het gezamenlijke fajrgebed in marconiplein is 1 uur en 10 minuten voor shuroeq.
Wat inhoud in overeenstemming met de uitspraken van de geleerden kan men dit praktiseren.
“Oh jullie die geloven, gehoorzaamt Allaah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allaah en de Boodschapper, indien jullie in Allaah en de Laatste Dag geloven. Dat is beter en een betere afsluiting.” (Surat Un-Nisaa, Aayah: 59)
Een zuster heeft onlangs Mustafa George gevraagd over de tijd van fajr, dat fajr volgens de kalenders hier verschilden van 2 tot soms bijna 3 uur voor zonsopkomst terwijl wanneer wij zelf kijken (vanuit de stad) wij fajr meestal pas een uur tot anderhalf uur voor zonsopkomst zien maar dat er fatawa zijn van verschillende ulema dat de methode van umm al Qura aangehouden diende te worden.
Hij legde daarop uit dat de fatawa over de umm al Qura methode specifiek voor Saudi Arabia zijn en niet voor de rest van de wereld, hij had dit zo begrepen van sheikh Ghudayyaan, sheikh Fawzaan en anderen.
In de tafsier van surah al Fajr legde sheikh Uthaymeen uit dat fajr, afhankelijk van tijd, plaats en seizoen, een uur tot maximaal 1 uur en drie kwartier voor zonsopkomst is!
Deze woorden van de sheikh zijn verteld door dr Saalih rahimahuAllah en terug te vinden op zijn site.
nw4xfw
pwy9lc
lu3e4e
xn9l89
ftt9es
rto08w
5agoas
a8s6vr